Als je op zoek bent naar een zuinige auto, kan de Ford Focus EcoBoost een aantrekkelijke keuze zijn. Wees je echter bewust van enkele potentiële nadelen voordat je je aankoop doet van deze Ford.
Ten eerste hadden vroege modellen van de 1,6-liter EcoBoost problemen met oververhitting door koelvloeistofleidingen van nylon die lekten en tot oververhitting leidden. Als gevolg daarvan riep Ford deze motoren in 2015 terug en verving ze door metalen leidingen.
Oververhitting
Ford EcoBoost motoren hebben de reputatie oververhit te raken en hun cilinderkoppen te beschadigen, wat mogelijk leidt tot gesprongen koppakkingen en andere motorproblemen zoals vermogensverlies of een slecht brandstofverbruik.
Hoewel oververhitting een frustrerend Ford probleem kan zijn, zijn er manieren om dit probleem op te lossen en je auto te behoeden voor grote schade. Eén oplossing is om een deskundige monteur bij je thuis of op kantoor te laten komen voor inspectie en je een rapport te geven met de bron van het probleem en de kosten van de reparatie.
Het koelsysteem van de motor pompt koelvloeistof in de cilinders en houdt ze op een veilige temperatuur. Als de ventilatoren en de waterpomp niet goed werken, kan dat leiden tot oververhitting van de motor.
Oververhitting kan worden veroorzaakt door verschillende problemen en komt bij elk model auto voor. Terwijl sommige problemen eenvoudig te verhelpen zijn, vereisen andere uitgebreidere reparaties.
Koolstofophoping in klepinlaatstelen kan leiden tot verminderde prestaties bij gebruik van EcoBoost motoren vanwege de directe injectie, die niet automatisch de koolstofafzettingen verwijdert die zich na verloop van tijd op de kleppen ophopen.
Het kan een uitdaging worden om de kleppen te openen en te sluiten, wat leidt tot vermogensverlies. Als dit een probleem voor je is, laat dan je cilinderkoppen en inlaatspruitstukken professioneel reinigen door een ervaren monteur.
Een andere mogelijke oorzaak van oververhitting is een slecht werkende brandstofpomp. Dit kan leiden tot gebrek aan vermogen en kan verholpen worden door hem te vervangen.
Brandstofpompen zijn er in verschillende prijzen, van goedkoop tot meer dan $700 plus arbeid voor installatie. Daarom kun je je brandstofpomp het beste laten vervangen door een ervaren monteur.
Voor sommige modellen van de 1,0-liter EcoBoost-motor is een terugroepactie gehouden omdat de koelvloeistofslangen kunnen breken of lekken, waardoor gekoeld water kan ontsnappen. Daardoor hebben duizenden eigenaren van deze motoren dure reparaties moeten betalen.
Koolstofophoping
Ford heeft met zijn EcoBoost motor, die afhankelijk van het modeljaar 99-140 pk levert, een opmerkelijke efficiëntie en brandstofbesparing bereikt.
Deze motor gebruikt een gietijzeren blok en een turbocompressor voor betere prestaties en koppel. Daardoor zijn deze motoren ontworpen voor een 0-60 tijd van 9,4 seconden en topsnelheden van 208 km/u.
Directe injectie is een technologie die Ford al jaren toepast in zijn voertuigen. Dit systeem maakt het mogelijk om brandstof direct in de inlaatkanalen te injecteren, wat helpt om ze schoon te houden en de uitstoot te verminderen.
Directe injectie kan echter nadelen hebben door koolstofafzetting in de inlaatkleppen. Deze ophoping kan leiden tot een ongelijkmatige luchtstroom naar de cilinders en problemen veroorzaken als een ruw stationair toerental, stotteren of aarzelen bij het optrekken.
Om koolstofophoping in de cilinders te voorkomen moet je die zo snel mogelijk verwijderen. Een monteur kan dit proces voor je uitvoeren met verschillende methoden, zoals het inspuiten van een brandstofinjectorreiniger in de luchtinlaat.
Een andere optie is om de motor vaker van olie te voorzien, wat ook kan helpen om de koolafzetting in de cilinders te verminderen. Zorg er verder voor dat je altijd olie van hoge kwaliteit gebruikt, die bij de meeste auto-onderdelenwinkels verkrijgbaar is.
Naast regelmatige olieverversing kun je ook walnootstralen uitvoeren als onderhoudsprocedure om koolstof uit de kleppen van de cilinders te verwijderen. Dit kan handmatig gebeuren met borstels of pikhouwelen of met een geavanceerde walnootstraalmachine die sneller en grondiger werkt.
Walnootstralen kan handmatig gebeuren met een bezem of winkelstofzuiger, maar het gebruik van een walnootstraalmachine maakt het proces sneller en efficiënter. Bovendien kun je het straalmiddel meerdere keren hergebruiken om koolstofafzetting op kleppen te elimineren.
Koolstofophoping in de cilinders van een voertuig wordt meestal veroorzaakt door de blowby-gassen van vuile brandstof, die zich in de loop der jaren ophopen. Hoewel het geen ernstig probleem is dat een risico vormt voor je motor, moet het voor een optimale gezondheid elke 100.000 mijl worden aangepakt.
Cilinderkoppakking
De cilinderkoppakking is een integraal onderdeel van je motor. Hij dicht af tussen de cilinders en het blok en houdt ze koel en gesmeerd. Helaas kan deze afdichting na verloop van tijd aangetast worden door verschillende oorzaken; fabricageafwijkingen of gebruik van het voertuig.
Wat het probleem ook is, het is essentieel om de juiste cilinderkoppakking voor je voertuig te kiezen. Gebruik bij een motor met supercharger of turbo bijvoorbeeld een geavanceerde, hoogwaardige koppakking die de hoge druk en temperaturen van deze motoren aankan.
Cometic’s MLS (Multi-Layer Steel) koppakkingen zijn gemaakt met verschillende lagen roestvrij staal voor maximale afdichtingsprestaties in de huidige motoren met hoog vermogen. MLS pakkingen zijn beschikbaar voor aluminium koppen tot gietijzeren blokken, en zijn ideaal voor toepassingen met hoge compressieverhoudingen en boostniveaus.
Athena Racing Pakkingen zijn gemaakt van hoogwaardig vormgeheugen AISI 301 en hebben 3 tot 5 verschillende buiten- en binnenlagen, die een superieure afdichtingscapaciteit bieden, zelfs onder drukken die voor standaard pakkingen te moeilijk te weerstaan zijn. Bovendien zijn ze voorzien van versterkingen rond koelvloeistof- en oliegaten, een speciale coating en Gas Stopper technologie die helpt om langdurige vervorming van het materiaal tegen te gaan.
COMETIC’s MLX koppakkingen zijn opgebouwd uit 3 tot 5 lagen roestvast staal, plus een extra vouwlaag die een koppelbeperkend oppervlak biedt. Elke meerlaag is voorzien van een VITON rubber coating voor een nauwkeurige aanpassing aan de vorm van de kop en het blok.
Deze meerlagen worden vervolgens ontlast en uniform gecoat met een reeks polymeermengsels om de afdichtingseigenschappen onder hoge temperaturen en druk te verbeteren – waardoor deze pakkingen veel beter zijn dan OEM cilinderkoppakkingen.
Athena biedt een uitgebreid assortiment hoogwaardige pakkingen om aan je eisen te voldoen. Naast het MLS-assortiment heeft Athena ook RACE cilinderkoppakkingen die speciaal zijn ontworpen voor motorsportmotoren en verkrijgbaar zijn in verschillende sterktes en diameters, zodat je ze kunt afstemmen op het compressieniveau van je motor.
Lekken van koelvloeistof
Als je een Ford Focus ecoboost bezit, is het essentieel om het koelvloeistofreservoir en alle slangverbindingen in de gaten te houden. Ze kunnen gaan lekken, wat leidt tot oververhitting van je auto. Elke kleine lekkage moet onmiddellijk worden aangepakt om grote problemen te voorkomen.
Het ontwerp van de Ford EcoBoost motor heeft een fout, waardoor koelvloeistof in de cilinders kan sijpelen. Dit kan leiden tot corrosie, ontstekingsfouten, motorstoring en zelfs brand.
Het is een ernstig probleem en veel automobilisten spannen een collectieve rechtszaak aan tegen Ford. De rechtszaken beweren dat Ford van het probleem weet, maar niets heeft gedaan om het op te lossen.
Bestuurders hebben melding gemaakt van hoog koelvloeistofverbruik bij de 1.5, 1.6 en 2.0-liter EcoBoost motoren onder de 80.000 mijl, waardoor dure reparaties nodig zijn.
Dit probleem heeft geleid tot het terugroepen van meer dan 200.000 voertuigen en zelfs tot het vervangen van de motor van sommige automobilisten.
Het bedrijf heeft geprobeerd het probleem op te lossen met een nieuwe koelvloeistofsensor, maar dat pakt de hoofdoorzaak ervan niet aan: een probleem met pakkingafdichtingen die voorkomen dat koelvloeistof in de cilinders lekt.
Tot nu toe heeft Ford geen verklaring gegeven voor het falen van de pakkingafdichtingen van zijn EcoBoost motoren. Echter, een voorgestelde class-action rechtszaak, ingediend bij de United States District Court voor het District van Delaware, suggereert dat er een inherent defect in deze motoren kan zijn waardoor koelvloeistof in de cilinders kan sijpelen.
Hoewel de precieze oorzaak van het lekken van koelvloeistof in deze motoren onzeker blijft, wordt aangenomen dat door een ontwerpfout koelvloeistof in de groeven van de cilinderkop terechtkomt. Na verloop van tijd hoopt deze koelvloeistof zich op en tast de pakkingafdichtingen aan.
Een groot koelmiddellek kan de motor oververhitten en zelfs in brand steken. Daarom is het noodzakelijk dat dit probleem onmiddellijk wordt verholpen, want het kan duizenden dollars kosten om het te verhelpen.
Het is essentieel om je bewust te zijn van de symptomen van een koelvloeistoflek om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. Als bijvoorbeeld de koelvloeistofindicator op je dashboard met korte tussenpozen snel daalt, kan dat erop wijzen dat er een onderliggend probleem met lekkage is.
